fredag den 7. november 2008

En elefant kom macherende....


Og her er de så allesammen. Elefantjakken er færdig og jeg er såååååå glad, tilfreds og stolt. Det har været en lang strikkeproces med masser af udfordringer, men jeg glæder mig sådan til Andreas bliver en str. 86/92, så han kan tage den i brug. Og med den fart han har på vej til str. 80 pt. bliver det måske allerede til foråret? Forløbig hænger den her:
Inde på hans værelse. Det tjener to formål 1) Jeg (og andre) kan beundre den og 2) Jeg glemmer ikke at tage den i brug når den bliver stor nok.

Jeg faldt pladask for jakken en dag i den lokale garnbiks Mathilde og mønster + garn blev fluks købt. Det gik også strygende de første 2/3 af bullen - indtil jeg opdagede at min strikkefasthed var helt hen i skoven. Af angst for at komme til at trække trådene for stramt var det blevet aaaaalt for løst. Der blev rimlet op..... og jeg måtte tage mig gevaldigt sammen og starte påny.
Hvis man kigger godt efter kan man godt se, at jeg ikke har trævlet helt nok op. Min strikkefasthed blev bedre i andet forsøg (øvelse gør mester) og trøjen har et lille 'swung' forneden, lige præcis der hvortil jeg trævlede op. Det gør nu ikke noget. Så er der plads til en blebagdel:-)
Jaquardstrik på tynde strøpepinde til ærmer bliver jeg aldrig forelsket i, men det gik. Den absolut helt store udfordring var at sy og klippe i strik. Jeg tænkte at det hellere måtte briste eller bære, så så snart trøjen var tør efter en tur i maskinen (hvor alle bulerne på magisk vis blev til glat og fint strik) trådede jeg symaskinen. Og vil I tro - det lykkedes i første forsøg. (Ja, jeg er ret så stolt af mig selv...). Selve monteringen var .... som den slags nu er ... ikke særlig spændende. Andreas' formiddagslur er blevet inddraget hele ugen. Måske er jeg alligevel ved at blive gammel - men jeg har ikke kunnet se ordentlig om aftenen til at montere i det mørke garn. Eller også skal vi bare have noget bedre belysning? Lynlåsen blev sat i i går - det gik ok, men jeg lader jer ikke se bagsiden....
Fakta er:
Mønster: Elefantjakke fra en Sandnes hæfte, men jeg ved faktisk ikke hvilket. Strikket str. 2 år og eneste ændringer i forhold til opskriften er, at jeg har sat en lynlås i istedet for de to knapper foroven som opskriften er født med. Det synes jeg ikke er praktisk nok.
Garn: 230 gram Lanett, blødt og dejligt at strikke med, det er nemt at strikke fint jævnt. Opskriften siger, at der skal bruges 150 gram af hver af de to hovedfarver i str. 2 år. Jeg har brugt 100 gram af hver + ½ meter af tredie nøgle af den mørke grå og 1 meter af tredie nøgle af den lysegrå. Og så grønt for resten. Der er rester til en matchende hue?
Pinde: 2 og 2½ mm addi turbo og bambusstrømpepinde til ærmerne.
Hot? Ja, i bogstavligste forstand, med 230 gram til en str. 2 år er der tale om en tyk trøje. Den skal bruges når vi skal ud at lege i haven, en tur ud at handle o.lign. Det bliver ikke den der kommer til at ligge som ekstra trøje i vuggestuen....
Apropos vuggestue, så er brevet fra pladsanvisningen kommet. Min lille dreng skal starte i vuggestue d. 1/1. Samme institution som Kristine går i (hurra for søskendefordel), så selvom det er en stakket frist, er det nu rart at vi det første halve år kun skal aflevere ét sted. Den ene skal så bare til højre, den anden til venstre for garderoben.
Jeg agerer græenke pt. Manden holder forældresamtaler (maaaaaaange) om aftenen og i morgen rejser han på arbejdslejr til Califonien i 9 dage. Vi har - helt tilfældigt? - inviteret Bedste og mormor til at komme og besøge os lidt på skrift.

15 kommentarer:

Helle Holst sagde ...

Wauuuv hvor er den lækker!!!

Og hatten af for din standhaftighed. Jeg var ALDRIG blevet færdig med sådan en omgang "mønsterstrik". Det er jo hele tiden og så igen at der skal skiftes garn:o)
Tillykke til dig - og til Andreas. Jeg er sikker på at han bliver en stolt dreng.

Kh. Helle

Fru Kahr sagde ...

Den er fantastisk flot! En rigtig drengebluse - dem synes jeg ellers ofte, at man skal lede længe efter.

Karen S, Lykkefanten sagde ...

Den er simpelthen så fantastisk smuk! Jeg tror, det er en af de flotteste børnetrøjer jeg endnu har set! Du bør være revnefærdig af stolthed!!!
Jagten på mønsteret er allerede gået i gang her på matriklen. For sådan en sag MÅ Mini bare eje ;)

Kh Karen S

Anonym sagde ...

Stort tillykke med den - den er suuuuuuuuperflot - en vaskeægte klassiker.
KH Britt

Merete sagde ...

Hvor er den trøje bare flot. Sikke et arbejde, du har lagt i den. Men stolt - det kan du sagtens være.
Merete

Anonym sagde ...

WOW den er fantastisk flot! Jeg kan godt forstå den skal bruges under skarp morovervågning.

Tillykke med vuggestuepladsen. Hehehe jeg bruger også den med at invitere bedste på besøg, når manden er væk.

Anonym sagde ...

Fantastisk flott ble den. GRATULERER! Og jeg kan av erfaring slå fast at det nok er lurest å legge så mye arbeid ned i klær til de minste barna - de største kan jo godt finne på å nekte å gå med det moderen har laget til dem... Og gratulerer også med plass i vuggestue. Kjekt å kunne levere begge på samme sted. Jeg har lagt ned bloggen min (Fuglemamma), men håper vi fortsatt kan "snakkes" her i din;-) Hilsen Ingrid

Anonym sagde ...

Ej, hvor er den bare flot! Den kan du i hvert fald godt være rigtig stolt over!

Heidi sagde ...

Kære Lena
Jeg er så forelsket i den fine elefanttrøje og må bare have den strikket til mindstemanden. Men, ak jeg kan ikke finde opskriften. Jeg synes jeg har ledt alle Sandneshæfterne igennem uden held, kan du lede mig lidt nærmere på, hvor den skønne trøje er fra?
Så ville jeg blive så glad , )
mange hilsner Heidi

Anonym sagde ...

Det er en rigtig sød elefanttrøje du har strikket.
Er det muligt at få oplyst opskriften eller bare diagrammet på elefanthovedet ? Jeg ville blive meget glad :)

Sidse sagde ...

Jeg kan heller ikke finde opskriften - og den er bare SÅ fin. Har du et link eller er der andre, der har fundet opskriften?

Anonym sagde ...

Hej. Jeg har fundet opskriften. Den er i et udgået Sandnes hæfte nr 0011. Kan hentes gratis på linket:

http://www.sandnesgarn.no/ShowFile.ashx?FileInstanceId=ea911acb-b08c-41d1-93e0-a51d4af705f5

Mvh Karen :)

yanmaneee sagde ...

balenciaga shoes
goyard
kyrie shoes
golden goose sneakers
off white jordan 1
ferragamo belt
timberland boots
longchamp handbags
hermes online
nike basketball shoes

geausleyt sagde ...

Discover More Here replica gucci bags find here replica louis vuitton This Site high quality replica bags

Anonym sagde ...

steph curry shoes
yeezys
kyrie 6
nike x off white
off white
goyard
supreme clothing
golden goose usa
golden goose on sale
kevin durant shoes