lørdag den 26. juni 2010

Klukka

Klukka er færdig og på trods af den dårlige billedekvalitet og den manglende model inde i kjolen kan jeg melde om god pasform, dejligt garn og fin strikkeoplevelse. Klukka er den første kjole jeg har strikket, så den har også ageret som 'prøveklud', og jeg er derfor ekstra tilfreds med resultatet.
Mønster: 'Klukka' af Védis Jónsdottir, købt hos som kit hos Wooltimo, str. M. Jeg har ingen ændringer lavet i opskriften ud over at jeg har strikket skuldrene sammen. God og ligetil opskrift.
Garn: 428 gram Létt-lopi. Min første erfaring med dette garn, der er til den lidt kradsende side, men som er rigtig dejligt og nemt at strikke med, når man først lige har vænnet sig til det kradse garn. Garnet egner sig rigtig godt til en vinter-spencer som Klukka.
Pinde: 4½mm, 4mm og 3½ mm og så hæklenål 3½. Strikkeprøven gav en strikkefasthed der passede med opskriftens angivne 4½ mm, så jeg gik glad og fro i gang. Fik strikket hele borten og et helt nøgle grønt garn op før jeg målte efter og opdagede at jeg var ved at strikke en størrelse stoooor. En klassisk fejl at lave frem-og-tilbage-strikkeprøve, når selve kjolen strikkes rundt. Jeg trævlede op til borten, skiftede til pinde nr. 4 og har nu fået en kjole der sidder helt perfekt. Borten giver kjolen en lillebitte 'ballon'-effekt, men det er faktisk ganske fint til den.
Der hækles rundt i ærmerne og halskanterne og som sædvanlig var det hækledelen der voldte mig flest problemer. Jeg synes det er så svært at undgå at få kanterne til at flane eller være for stramme. Jeg tror det lykkedes ganske godt, men kun efter flere forsøg og seriøst ondt i håndleddet fordi jeg spænder så meget når jeg hækler.
Hæklekursus?
Hot? Jeg tror den er god varm og med en bluse og strømpebukser til at tage det 'krase' bliver den super god. Modellen kunne i hvart fald snildt bruges som gundmønster til endnu en kjole.

Ugens højdepunkt?
Hvis du spørger Kristine er det nok mandagens tur til Legoland. I år klarede hun både aldersgrænsen på 7 år til trafikskolen og højdegrænsen på 120 cm til ExtremeRacers! Højdepunktet for Andreas var uden tvivl da mor og han kiggede på Lego. I laaaaaaaang, lang, lang tid. For der er rigtig meget at kigge på når man er 2½. Maaaaange tog der kører, tog der kører under broer, tog der kører op på færger, tog der kører rundt om hjørner....

3 kommentarer:

Ulla sagde ...

Hvor er den fin, den skal nok blive brugt til vinter. Hov det var en spændende butik. Har du været der eller handler du over nettet?

YEAH hvis Andreas nyder legoland, så vil DM også og så har vi en undskyldning for at tage afsted.

Sigrid S. Eriksen sagde ...

Wauwwww - jeg er så vild med den kjole, den skal vist på min TD liste. Flotte farver.

Strikkeheksen sagde ...

Ih, hvor er den skøn, jeg beundrer dig for, at du har siddet med den her i varmen :-) Let lopi er god gammeldags rustik uld, men det er altså også dejligt en gang imellem at vende tilbage til de gode gamle dage :-)
Jeg glæder mig til at komme videre med min, meeen det bliver vist først i efteråret.
Legoland er et skønt sted, når man har små unger, jeg har ikke tal på alle de skønne timer, vi har tilbragt der med vores drenge - godt at hun fik kørekort ;-)