onsdag den 31. december 2008

Ingenue

Årets sidste færdige projekt er Ingenue. Blødere og skønnere trøje skal der ledes længe efter!! Og helt perfekt til mine ynglingsjeans. Enkeltheden med det glatstrikkede og de fine kanter er rigtig god.

Vi har ellers ikke været gode venner hele tiden. Først var der det med pindestørrelsen. Startede med for tykke pinde. Det blev ikke pænt. Trævle op... Så var der det med strikkefastheden. Den passede ikke, og selvom jeg vidste det og strikkede et par størrelser størrere blev det for småt, så jeg trævlede op... Til sidste var det der med interessen. Ret og ret og ret og rundt og rundt og rundt er altså ikke superspændende.....
Men nu er den færdig og den passer perfekt - oppe-fra-og-ned-konceptet er genialt når man er nødt til at prøve sig lidt frem.
Mønster: Ingenue fra Custom Knits med små ændringer. Strikkefastheden passede som sagt ikke, så jeg startede ud med maskeantal for største størrelse for at få halskanten så 'bred' som muligt, men har knap så mange raglanudtagninger og udtagninger under ærmet. Opskriften er i 'rows'/antal pinde - jeg har regnet i cm pga. strikkefastheden og har et par indtagninger mere på kroppen og en enkelt udtagning mere end opskriften tilsiger og de er placeret lidt tættere end i opskriften. Det samme med ærmerene. Kroppen er strikket lidt længere og der er lidt flere mønstergentagelser forneden og ved ærmerne. Det eneste der ærger mig var, at jeg glemte at komepensere for strikkefastheden i starten = halsen. Dvs. den har fået 10 mønstergentagelser som opskriften tilsiger, men med min strikkefasthed skulle den nok have haft 12 - 14. Jeg har kompenseret en lille smule ved ikke at sy den helt ned til kanten, men halskanten kunne godt være højere. Det er småting og alt i alt er jeg YDERST tilfreds.
Garn: Dobbelt Tvinni Tussah købt hos Heinrichensens Uldspinderi i en smuk champagne-lignende farve. Jeg er en anelse bekymret for om den vil vokse lidt, men den klarede fint en tur i maskinen på koldt program, så så må den bare få nogle ture der. Forbrug = 365 gram.
Pinde: 4,5 mm addi turbo.
Hot? Jaaaa!
Ellers er det jo årets sidste dag. Jeg glæder mig til at tage fat på det nye år, der byder på en ny hverdag med arbejde, kollegaer og to institutionsbørn, men jeg synes samtidig det er noget vemodigt at tage afsked med det gamle. Men det er vel naturligt - et år med familieforøgelse bliver svært at slå. Det er svært at tage afsked med orloven og den stille hverdag - fik vi nu alle det ud af det vi håbede på?
Men vi er klar til i aften. Kristine har forlangt raketter og bordbomber og pynt og manden og jeg åbner en flaske vin og fejrer 10-års-dagen.
Godt nytår!

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er den bare skøn - den er helt klart også på min skal-strikke-liste!
Rigtigt godt nytår!
KH Britt

strikkeforsker sagde ...

Godt nytår og Tillykke med bryllupsdagen

Ingenue ser rigtig flot ud, tvinni tussah ved jeg er lækker (det er mit yndlingsgarn sammen med duo silke-merino).

Monstermønster sagde ...

Jeghar jo glemt å legge igjen kommentasr her, pre-ammetåke?

Den er utrolig lekker! Liker fryktelig godt halsen, og har den på listen over strikk jeg har lyst på.