torsdag den 22. juli 2010

Feriebilleder og Elvira

Sommerhusferie når det er bedst:-)
Vi har badet hver dag, spist is, sejlet med færge, gået ture, fanget krabber og meget, meget mere. I middagssiesaten hvor Andreas har sovet har vi spillet spil og jeg har strikket. Og ligesom elefanter skal spises i små bidder har jeg taget en bæk eller en bølge af gangen. Det hjalp. Nu er Elvira færdig:
Mønster: Elvira af Karen Noe. Købt som kit på Husflidsmesse i Viborg sidste september. Jeg har strikket str. S, men er landet midt imellem den og næste størrelse som hedder M/L, så det passer meget godt med at jeg er en 'medium'.
Garn: 171 gram ialt - ca. 68 gram merino fine (en meget tynd uld tråd) og en tråd super kid mohair - multifarvet til bæk og bølgerne og en lidt mørkere ensfarvet blå til rillerne, lidt mere end 100 gram, heraf knap et nøgle af det ensfarvede. Ganske lækkert og blødt garn, men jeg blev altså temmelig træt af de mange knuder på uldtråden.
Pinde: 3½ og 4 mm addi lace. De lidt spidsere pinde var en nødvendighed til det tynde garn.
Hot? Ved ikke helt....
Kommentar: Elvira og jeg har haft et temmeligt anstrengt forhold til hinanden. Den så så fin ud til Husflidsmessen som den hang der på Karen Noes stand - men strikkeprocessen har ikke været særlig god. Tror nok jeg slog masker op tilbage i februar/marts. Og allerede efter den første bæk gik jeg 'død' for første gang. Det tynde garn kombineret med 'tykke' pinde passer ikke så godt til mig. Jeg kan simpelthen ikke få ordentligt 'flow' i maskerne. Og det gør strikkeprocessen anstrengt og træls. Særligt når der ikke sker ret meget end ret og ret og ret. Til påskebesøget hos svigermor tog jeg så igen Elvira frem og denne gang skriftede jeg til addi lace. Det hjalp lidt og jeg fik strikket til delingen i ærmer og krop (der strikkes oppefra og ned) før jeg for anden gang gik 'død'. De enormt mange retmasker når der strikkes bølger og det manglende 'flow' gav startitis til andre projekter. Den har været meget tæt på at ende som en rigtig UFO, men farverne er så fine og den har passet fint når jeg har prøvet den, så den har gang på gang overlevet... Så da jeg besluttede at gøre kål på de mange igangværende projekter fik den lov at komme med på sommerferie. Så var der nemlig ikke andet at strikke på og på den måde kan man altså snyde sig selv til at strikke et træls projekt færdigt. Og jeg er som sådan ok tilfreds med resultatet.
Første problem var altså selve strikkeprocessen = løst.
Andet problem er umiddelbart anvendeligheden. Man kan sige at det burde jeg nok have tænkt på som det første, men hvorfor strikke en kortærmet bluse i uld? Jeg vil aldrig bruge den en varm sommerdag, så i praksis vil den kun blive brugt den med en langærmet bluse indenunder og det er egentlig lidt synd. Andre stylingsforslag modtages gerne:-)

Resten af ferien skal tilbringes hjemme på terrassen :-)

1 kommentar:

Ulla sagde ...

Det lyder som en skøn ferie. Men lidt øv med den bluse. Er der en anden, der ville blive glad for blusen?