søndag den 10. januar 2010

Auch fürs Büro

Dette var grund-ideen til et par herresokker til ekstragve til min far, der bliver 65:Det endte med et par sokker til mig:Hvad gik galt?
Mønstret er halvpatent og således meget elastisk, hvilket jeg var meget obs på. Opskriften i 'Das geniale Sockenbuch' er i 4-tråedet strømpegarn, men jeg ville lave et par i 6-trådet garnrester fra lageret. Så efter lidt udregninger slog jeg 56 masker op, strikkede rib og tog så ind til 48 masker til selve mønsteret. Mere end havvejs oppe (nede?) af skaftet prøvede jeg dem på manden for ligesom at få en ide om størrelsen. Han mente de var alt for løse - svarende til ca. 8 masker for meget. Så jeg rimlede op, slog 52 masker op, strikkede rib og tog så 12 masker ind til 40 til selve skaftet. Og strikkede løs. Lige inden tåen prøvede manden igen - og kunne ikke få dem på! Ak, ja, til gengæld passede de mig fint.
Derudover var jeg heller ikke helt begejstret for det 'urolige' udtryk som jeg syntes sokkerne havde fået - og de var dermed heller ikke rigtig gavemateriale - men jeg havde ikke garnrester nok til at lave helt koksgrå felter som bogens model.
Så jeg tog mig sammen; så Disney-sjov, besøgte min mor og tog til 5-års-fødselsdag i weekenden - og bingo: Et par færdige sokker til mig. Garn fra lageret og de varmer fint i støvlerne, så alt i alt er det alligevel blevet en win-win-situation.
Men min far må nok vente noget endnu før det bliver hans tur til et par sokker.
Mønster: Auch fürs Büro fra ' Das geniale Sockenbuch' med ovennævnte ændringer.
Garn: Rester af 6-trådet koksgrå Regia og 6-trådet selvstribende Opal - 81 gram ialt.
Pinde: 3 mm.
Hot? Njaaa.... Tåen ser lidt sjov ud og mønstret bliver ligesom udvidet for meget på foden. Men de kan da bruges i støvlerne.

1 kommentar:

Strikkeheksen sagde ...

Ja, du kan jo ikke skyde skylden på 'Das geniale Sockenbuch' nu hvor du har lavet så mange ændringer ;-) meeen jeg synes nu, du er hård ved de sokker, de er da faktisk meget fine :-)