søndag den 8. april 2012

Marina!

Marina er færdig!!! Og helt fantastisk lækker! 
Det var bare den fedeste fornemmelse da jeg syede den sidste knap i og bare var færdig. Starten gik tilbage i oktober, så det har taget 6 måneder næsten på dato. Og jeg har stort set nydt hver eneste maske.
Mønster: Marina fra Virtualyarns. Købt som kit for mine fødselsdagspenge efter længe at have sukket efter at prøve kræfter med en Alice Starmore model. Jeg købte til en str. medium, men jeg har strikket str. small. Modellerne er ret brede i det, small er 106,5 cm og en medium 118, og jeg ville gerne have en lidt tættere model end opskriftens. Jeg er endt på 105 cm og det passer fint med min normale medium /str. 38. Og som man kan se på billederne er der stadigvæk fint med positive ease.
Garn: 545 gram Hebridean 2 Ply (inklusiv strikkeprøve) i 19 forskellige farver (selkie, red rattle, calluna, maountain hare, driftwood, bogbean, spindrift, mara, summertide, sea ivory, limpet, erica, pebble beach, lapwing, kittiwake, storm petrel, fulmar, clover og strabann). 1853 meter ialt.
Jeg har 289 gram tilovers, så der er basis for et eller andet til en af drengene.
Pinde: 2,75 mm og 2,5 mm til kanterne. Dog måtte jeg nederst på ærmerne nede på 2mm for at få kanten tæt og pæn. Jeg har strikket med addi lace, der har en god spids ende, hvilket jeg synes er rart når der strikkes med to farver.
Sniksnak: Altså Marina er jo ikke bare en fantastisk trøje som jeg allerede elsker og som vil blive BRUGT - den er en strikkeoplevelse i sig.  En udfordring og et langvarigt projekt som man lige skal tune sig ind på. Og jeg har nydt udfordringen. Jeg har strikket kroppen under min barsel, som regel under Johannes' formiddagslure hvilket klart har haft den fordel at jeg har været frisk (nå, ja, alt er relativt når man døjer med natteroderi....) - Marina er ikke et 'afslappende fjernsynsstrik med hovedet under armen'. Der skal læses mønsterdiagram og skiftes farver på næsten hver pind og nogle af farverne ligger meget tæt på hinanden, men alligevel med den nuanceforskel der gør hele forskellen!
Jeg har syet på maskine inden jeg har klippet op til ærmer og midt for, også selvom det hævdes at det ikke er nødvendigt i Shetlandsuld. Jeg har ikke turde andet. Det meste af ærmerne er strikket på rundpind på nær den sidste trediedel hvor jeg måtte skifte til strømpepinde. Afgjort de meste trælse stykker. Og så kanterne, der strikkes frem og tilbage  - på vrangsiden (der strikkes ret) skal man godt nok huske at få pindene over og under de rigtige tråde for at få trådene til at lægge sig på bagsiden.
Det er umiddelbart et lidt pebret kit at erhverve sig, men når man tænker på de mange timers skøn underholdning der er i det... Skulle jeg en dag få lyst til af prøve kræfter med en af  de andre modeller ville jeg ikke tøve med at smide penge efter kittet. Garnet er lækkert og opskriften var uden fejl. Jeg har haft Alice Starmores 'book of Fair Isle Knitting' som støtte til opskriften. Den er virkelig grundbogen til fair isle knitting og viser og forklarer i detaljer nogle af de ting som opskriften tager for givet at man kan. Bogen kan helt generelt anbefales!
I øvrigt er den eneste ændring at jeg har skyllet trøjen op, givet den en kort centrifugering på så lave omdrejninger som muligt istedet for som opskriften anbefaler at man damper med et strygejerne. Egentlig allermest af nød. Ærmerne var blevet en anelse for korte, sådan 2-3 megatrælse cm, men en aggressiv blocking i våd tilstand gjorde tricket. Nu er ærmerne perfekte i længde.
Summa summarum: Marina er Hot og den skal i den grad flashes her til foråret.
Fik jeg nævnt at den er helt fantastisk?!

9 kommentarer:

Karen S, Lykkefanten sagde ...

Du er sikker på én ting, når du promenerer med den trøje... enhver strikker, du passerer, vil stoppe op og kigge længselsfuldt efter dig (hvis de da ikke ligefrem følger efter dig i bare betagelse).
Den er blevet så smuk, så smuk, så smuk, og jeg må indrømme, at jeg synes at 6 mdr. er overordenligt godt gået.
Tillykke med din fantastikse Marina! Jeg håber på, at I får et langt og lykkeligt liv sammen! ;)

Monstermønster sagde ...

Oioioi! Fantastisk, både i arbeide og fargespill!

GrenDesign sagde ...

Stort tillykke med den - imponerende arbejde!!
Den vil glæde dig - og omgivelserne - i mange år :-)

Skægt, for Alice Starmores bog om Fair Isle strik er på vej til mig - hvis jeg er heldig rammer den min postkasse tirsdag. En klassiker man bare må have på hylden :-)

Strikkeheksen sagde ...

Hold da helt op, den er da totalt lækker :-) Det er sådan en trøje, du kommer til at værne om i mange år - smukt, smukt arbejde :-)

At der er så mange timers arbejde gemt i den, gør sådan en trøje til noget helt specielt - I vil vække opsigt, hvorend I kommer frem :-)

Strikkeheksen sagde ...

PS: Glemte lige - utroligt søde nederdele til din datter - så krydser jeg fingre for, at der snart kommer højere temperaturer :-)

Ulla sagde ...

SMUK! Flot gået på kun 6 mdr. I klæder hinanden.

Har du tjekket hendes Aran Knitting? Mit største problem er, at jeg ikke kan bestemme, hvilken farve jeg skal vælge.

Enig - når timeprisen udregnes, så er det ikke så dyrt og alle pengene værd.

Den gamle krage sagde ...

den er da bare totaltlækker.
Én af dem, jeg kunne finde på at snige mig til at fotografere, hvis jeg møder den en dag.
Tillykke med den!!!

Fuglemamma sagde ...

Hun er nydelig, og du kler henne!

Birgitte sagde ...

Det er godt nok gået stærkt! Godt klaret! Og smuk, smuk trøje, selvfølgelig :)