mandag den 28. marts 2011

Vivian

Min nyeste trøje:
Mønster: Vivian af Ysola Teague. Jeg har strikket str. 36" uden ændringer overhovedet. Jeg overvejede om jeg skulle afkorte ærmerne og set i bagklogskabens ulidelige klare lys burde jeg have skippet den sidste mønsterrapport. Overvejede også om hættem skulle gøres størrere som set af flere på Ravelry, men besluttede at en lille og tætsiddende hætte hvis man endelig vælger at bruge den. Og det valg er jeg til gengæld glad for. Til gengæld er størrelsen valgt efter at det skulle være en trøje der efter normale omstændigheder (læs: I ikke gravid tilstand med ekstra kilo på sidebenene) sidder pænt til uden at den sidder tæt, dvs. at den ikke er strikket med negativ ease. Den skal kunne fungere som jakke med en bluse indenunder. På billedet bagfra ser det ud som om den flaner, men det er indtagningerne til taljen og fordi den ikke kan lynes (pt.:-). Den er egentlig ikke svær at strikke når man først lige når forbi de første pinde og får lært mønstret at kende og det er en fornøjelse at følge hvordan alting bare passer sammen efterhånden som ærmenerne bliver sat til, skuldrene strikket (første gang jeg har strikket 'saddle shoulder', men fiks metode) og til sidst hætten. Snoningenre fortsætter ufortrødent hele vejen op hvor der til sidst afsluttes med maskesting. Et gennemført mønster! Garn: 686 gram New Lanark Aran i farven iris. En meget smuk farve som er svær at gengive trods gemalens ihærdige anstrrengelser. Jeg havde 7 nøgler af 100 gram hver, så det var lige til øllet. Jeg er rigtig glad for garnvalget. New Lanark har været en rigtig dejlig oplevelse - det har været skønt at strikke med og har givet jakken den helt rigtige tyngde. Det kommer i nogle smukke farver og er prisvenligt. Det kan anbefales og jeg skal helt sikkert strikke med det igen - evt. i deres DK-udgave. Pinde: 5 mm Hot? Den er en ren fuldtræffer. Perfekt mønster, perfekt farve, perfekt størrelse/pasform (fraset detaljen med længden på ærmerne) og jeg elsker at det er en lynlås-trøje. Lynlåsen giver en meget bedre 'stivhed' fortil når trøjen står åben som almindelige knapper og knaphuller ikke kan fordi de kommer til at 'slaske' meget mere. Jeg vil slide trøjen op - helt bogstavligt.

5 kommentarer:

Ulla sagde ...

Hvor er den smuk! Den får du helt sikkert brugt meget.

Strikkeheksen sagde ...

Skøn, skøn trøje og det er nemlig rigtig dejligt med lynlås :-)

Så mangler du jo så bare, at kunne lyne den ;-)

Fuglemamma sagde ...

Så flott den er til deg! Men skal vi snytes helt for bilde av magen?

Anonym sagde ...

Hvor er den dog utrolig, utrolig smuk!!!

Også meget flot at du er nået så langt med julekalenderen!

Stemmer også i med et "vi vil se maven" ;)

Merete sagde ...

Hold da op, hvor er den smuk din trøje. Sikke nogen smukke snoninger der er i den. Kan godt forstå at du er tilfreds.