lørdag den 6. marts 2010

Oversized Bolero


Mønster: Oversized Bolero fra Rasmilla, str. M.
Garn: 231 gram Geilsk Bomuld (45%) og uld (55%) i rosa, farve C7. Opskriften siger at der skal bruges 200 gram og da jeg har strikket ret præcist efter opskriften skal man være opmærksom på, at det for nogle er lige i underkanten.
Pinde: 4 og 4½ mm addi turbo rundpinde.Hot? Not? Njaaa, jeg tror faktisk det ender med en af den slags på papiret vellykkede projekter, som bare ikke er helt det samme når den kommer på.
Strikkefastheden passer på en prik og jeg har strikket str. M, som jeg plejer. Og selvom den skal være stor - oversized! - så synes jeg den er endt med at være megasized på mig. Boleroen ser stor og tung istedet for smart og fiks.
Måske skal jeg bare lige vende mig til den - kan i hvert fald konstatere, at det ikke er kærlighed ved første blik. Den har ellers været sjov at strikke - fin opskrift og sjovt mønster. Jeg pønser lidt på, om man kunne valke sådan et blandinsgarn en lille smule, så boleroen blev en anelse mindre og måske blev lidt mindre slasket. Nogen med erfaring heri?

6 kommentarer:

Ulla sagde ...

Øv det er ellers en fin farve og et flot mønster.
Hmmm ang vask, jeg ved ikke, om der er for meget bomuld i. Men du kunne prøve at strikke en 10x10 cm lap i mønstret og så sende den gennem maskinen?
et lidt grænserskridende alternativ? Klip og overlocker?

Jane sagde ...

Synd du ikke er helt tilfreds med din bolero, men sådan er det desværre nogen gange med strik. Det svarer ikke altid til forventningerne.
Jeg har forelsket mig i modellen, så jeg kunne sagtens blive fristet til at strikke den.

Strikkeheksen sagde ...

Øv, det var en skam - alle vi strikkere kender jo følelsen og den er ikke rar! Jeg synes nu iøvrigt, du ser ud til sagtens at kunne vælge small!!

Hvad angår vaskemaskinen er Ullas råd med lappen godt, for enten virker det perfekt, eller også vil den trække sig sammen på de "uldede" steder, men ikke på de "bomuldede" og det kan du få et indtryk af med lappen :-)

Kan godt forstå, du har nydt at strikke den, for mønsteret ser rigtig strikke-meditativt ud :-)
Håber, du finder en god løsning :-)

Sanne B. sagde ...

Hej Lena,
hvis du prøver at "style" den når du tager den på, f.eks lige ombukke den øverste rib til krave, ser den ledt mindre megasized ud.
Nu kender jeg ikke din vaskemaskine, men jeg har prøvet at formindske et halstørklæde strikket i det garn i min egen maskine. Jeg gav det 30gr uldvask. Det blev mindre, men også mere tæt og fast i strukturen (det blev jo småvalket). Noget af blødheden forsvinder med sådan en behandling.

Bare et lille pip fra mig.
kh
SanneB

Fuglemamma sagde ...

Så kjedelig at du ikke ble helt fornøyd, for jeg er helt enig med Ulla, både fargen og mønsteret er virkelig nydelig. Kanskje den vil "vokse på deg", eller rettere sagt føles mindre diger og klumpete bare du venner deg til den? Hvis ikke kan du jo vurdere å selge den til noen som vil bruke den - det er i grunnen bedre enn å ha liggende ting i skapet som man ikke er fornøyd med synes jeg. Ha en deilig søndag!

Lone sagde ...

Synes nu den ser super smart ud på dine billeder, og inden jeg fik læst din tekst nåede jeg at tænke, at sådan en måtte jeg da lave. Jeg har nemlig ikke kropsform til en ikke oversized, og derfor er projektet jo lige et for mig. Men jeg kender selvfølgelig godt følesen, og det er jo altid lidt øv. Man vil jo helst rammes lige i hjertet, når man har siddet med sådan et stykke arbejde ;-)