torsdag den 20. november 2008

Jakke med krave

Aka "Kragejakke" fra 'Strikk til nøstebarn' af Kathrine Gregersen.
Den er enkel og super, super nem at strikke. Tenderende til det kedelige, da den nærmest er støvsuget for detaljer. Der er indtagninger til lidt talje og så er der kraven. Og det er kraven der gør at jeg rent faktisk har strikket den. Det er så skønt at man lige kan knappe op og få lunet halsen, hvis det er koldt. Eller omvendt når man er ude at gå og har fået varmen.




Og så har den en rigtig flot mørke-lilla-agtig farve der ikke helt kommer til sin ret på billederne. En nedefra-og-op-raglan model, men der er et eller anden ved hullet under ærmerne der ikke er blevet super godt. Måske lukker opskriften for mange masker af (10 på pind 4½) - selvom det er syet 'rigtigt' sammen med madrassting er det blevet bulet og lidt grimt. Det ses ikke rigtig ved brug og der er i øvrigt ikke så meget at gøre ved det.
Mønster: Kragejakke fra 'Strikk til Nøstebarn'. Jeg har strikket str. M, men den ligger nok mellem S og M. Det er lidt tætsiddende, men jeg ville, at der skal være plads til at trøjen kan vokse bare en smule og stadig sidde tæt og godt.
Garn: Isager alpaca/virgin wool - har lige nøjagtigt måtte tage hul på tredie nøgle midt i sidste kant-, farve13 og Isager tvinni tweed, farve 52 S (jeg tror nok jeg så en lignende farvekombination hos Brit engang - Maple måske?) og syntes farven var så flot. Forbrug = 392 gram.
Pinde: 3 og 4 mm (størsteparten på rosentræspinde - mmmmmm).
Hot? Ynglingstrøje bliver den nok aldrig, men med dens enkelthed og praktiskhed skal den nok ende med at blive den trøje man altid lige tager på en smuttur ud i haven eller under regnfrakken når familien skal i skoven.
Om lidt er der krimi. Jeg ser maaange krimier, god at strikke til og bedre underholdning end så mange andre programmer. Alligevel må jeg nok give manden ret i, at det ligesom bliver til lidt for mange (og vi har ellers kun 3 kanaler...). Nogen der har et par afvænningsfif??

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Afvænning: Overtag mit 14" TV og medfølgende stueantanne garanteret sne på billederne. Vi har DR1 og TV2 plus en lokal. Uden DR2 ja så kan der gå dage mellem, der bliver tændt for flimmerkassen.