fredag den 14. maj 2010

A's tæppe, del 1

Så blev toppen til Andreas' tæppe færdigt. Jeg har hygget mig rigtig meget med at sy det. Symaskinen har haft fast plads på min side af kontorskrivebordet (en lang køkkenbordplade i vinkel, så der er hendes og hans del med den stationære computer i hjørnet. Anbefales - på den måde er der aldrig andet end mit eget rod at rydde op), så det har været nemt at sætte sig ved symaskinen når børnene er blevet lagt i seng.Indtil videre har jeg:
1) Fået en ide. Ideen kommer herfra.
2) Hen af vejen suppleret mit stoflager med sjove stoffer. Fat quarters kan med fordel købes.
3) Tegnet og regnet. Tæppet skal ende med at passe en stor seng - samme størrelse som Kristines sengetæppe.
4) Skåret 104 firkanter 10 x 15 cm (+ sømrum), halvdelen så det passer med mønsteret på højkant, halvdelen vandret.
5) Skåret en masse sorte strimler 4 cm brede (+ sømrum).
6) Syet lodrette baner. De sorte strimler er bare klippet af med saks efterhånden som de er syet på. Man skulle nok rigtigt have skåret dem allesammen men længe leve dovenskaben. Det har passet som fod i hose, når jeg har syet banerne sammen så helt skævt har det heller ikke været.
7) Presset tæppet.
8) Målt tæppet på tværs og på højkant. På midten - ret vigtigt for at få det bedste mål at lave kant efter.
9) Skåret kant 12,5 cm bred. Kanten er skåret til og ikke bare syet på og så klippet af bagefter, da den så meget let kommer til at flane/blive for lang.
10) Strøget igen.
Del 2 bliver så at sy bagstykke, ri og quilte.

Indimellem har jeg strikket på et par strømper.
Mønster: 'Whitby' fra 'Knitting on the Road' af Nancy Bush. Dejligt nemt mønster bortset fra venderækkerne ved hælen, hvor man fortsætter med at strikke 'sl1, k1'. Det giver en meget lille/smal hæl (altså vendedelen under foden) som jeg ikke vil bruge en anden gang.
Garn: 68 gram Sisu i en fin lilla farve.
Pinde: 2,75 mm strømpepinde.
Hot? Selvom vi er midt i maj synes uldsokkesæsonen endnu ikke helt over - disse bliver også gode at varme fødderne i. Og så er det egentlig også rart at have nogle helt ensfarvede par.

3 kommentarer:

Britt sagde ...

Hvor er det et fedt tæppe! Jeg kunne bruge timer på at nærstudere alle de små, sjove felter.
Sokkerne er også feede.

Ulla sagde ...

Sejt tæppe til Andreas. Det bliver han ikke træt af foreløbig. God fornøjelse med selv quiltninge. hvad vælger du stitch in the ditch eller frihånd i det mørke, eller`?

Unknown sagde ...

Veldig flott teppe, jeg som ikke kan sy sånt i det hele tatt blir veldig imponert. Og sokkene du har strikket var også kjempefine!