torsdag den 31. december 2009

Roza's Socks

Absolut sidste projekt for i år er er par sokker:Mønster: Roza's Socks af Grumperina, Interweave Knits, spring 2007. Jeg startede ud med 60 masker som opskriften sagde, men efter ribben tog jeg 6 masker ind fordi mønsteret er ret elastisk og så lavede jeg en boomeranghæl istedet for.
Garn: ShiBui Sock - farven kan jeg ikke huske (måske Pebble), men den er sådan lidt søgrøn i det. Forbrug = 78 gram. Det er første gang jeg strikker med garnet, men helt sikkert ikke sidste gang (nu er der også til et par strømper til på lageret). Det er såååå blødt og lækkert. Jeg er spændt på hvordan det arter sig i brug.
Pinde: 2,25 mm Brittany Birch, afløst af Clover. Jeg havde erhvervet mig er sæt 12 cm Brittany Birch pinde, som jeg har i andre størrelser og er ret glad for at strikke med. Og så skulle jeg bare prøve helt korte strømpepinde. Jeg blev ret hurtigt forelsket i de 12 cm - det er sgu smart når man hele tiden skifter pind. Men i 2,25 mm størrelsen er de åbenbart skrøbelige som bare pokker. Det tog halvanden sok at knække to pinde (der kommer i sæt af 6). Nu er jeg tilbage til Clover hhv. Knit Picks, der så til gengæld er 15/16 cm.
Hot? De passer og de er bløde og det er første gang jeg har syet Kitchener Stitch med sådan en fart - Nancy Bush's beskrivelse ('Knitting on the road') af hvordan man syr sammen med Kitchener Stitch var lige til højrebenet - fremover nynner jeg bare 'knit, purl, purl, knit', 'knit, purl, purl, knit' - så er der absolut ingen ben i det.

Rigtig godt nytår!

3 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Rigtig godt nytår til dig også - et par skønne, lange sokker, du har fået lavet der - du som stadig strikker på strømpepinde ;-)

Ulla sagde ...

Godt nytår!
Lækre sokker. Trælst at de korte strømpepinde knækkede. Jeg har selv knækket et par Brittany, mens dem i ædeltræ holder.


p.s. Tak for tippet om Nancy Bush, jeg kan ikke finde ud af at sy strømper sammen.

Britt sagde ...

Jep, jeg bruger den samme remse - det går som en leg og sokkerne er så meget federe.
Jeg har den samme erfaring med de tynde Brittany pinde - de knækker for et godt ord. Ædeltræ er stærkt nok.
Fede sokker, i øvrigt!
Godt nytår!
KH Britt