fredag den 31. december 2010

Julestrik

Det meste af julen har temperaturen været på to-cifrede kuldegrader, så det er egentlig helt ude af trit med årstiden at mit julestrik blev Coral. Men den opfyldte de fleste kriterier til strik i julen - masser af glatstrik, transportabelt, nemt mønster og så var det allerede en UFO, der havde befundet sig længst nede i strikkekurven siden august, hvor jeg havde måttet trævle alt undtagen halskanten op, da Coral tegnede til at blive et telt. Denne gang er jeg gået et helt nummer ned i pinde og resultatet noget bedre: Jeg løb dog tør for garn, så der kom ikke nogen retstrikket kant forneden og egentlig klær' det også modellen ganske fint at kanten fremstår rå. Bagsiden der lukkes af på en gang har jeg lukket af ved at strikke to masker drejet ret sammen og så føre masken på højre pind tilbage på venstre pind for så igen at strikke to ret drejet sammen. Det giver en rigtig pæn kant, der er knap så slem til at rulle.Mønster: 'Coral' af Helga Isager fra KnitCollection spring/summer 2009, str. S/M.
Garn: 300 gram Lin (hør) fra Yllet købt hos Sommerfuglen. Garnet var egentlig slet ikke købt til denne top og jeg ville ikke strikke modellen i samme garn en anden gang - garnet er simpelthen for 'tungt'. Et forbrug på 300 gram til en top er trods alt en del Det er år og dag siden jeg sidst har strikket i hør og nu ved jeg hvorfor. Det er stift, hårdt og ufleksibelt og jeg bryder mig faktisk ikke om at strikke i det. Som hørgarn synes jeg det er ok, men jeg er glad for at rub og stub blev brugt.
Pinde: 3 mm.
Hot? Den er blevet væsentlig bedre end jeg havde ventet og jeg kan da pt. melde om 'fin' pasform:
Billeder viser også en af mine aversioner mod hør - det er fuldstændigt umuligt at skjule hæftning af ender (og ja, de burde havde været placeret i siden, men det meste af trøjen er blevet strikket i selskab med andre, så jeg har ærlig talt glemt det). Nå, ja, og så viser billedet lillebrors bolig - fulde 24 uger. Jeg tør ærlig talt ikke tænke på hvor stor man kan ende som 3. gangs gravid??

Vi ses i 2011. Rigtig godt nytår!

2 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Næh altså - TILLYKKE - nu forstår jeg bedre med at vente til næste år med at passe Klukka ;-) Godt du kom omkring, for din blog forsvandt fra min liste sammen med bloglines, men nu er du på igen :-)

Det er da dejligt at være lidt på forkant - med en sommerbluse og jeg synes den bliver ekstra fin af din flotte mave :-)

Rigtig godt nytår :-)

Ulla sagde ...

Godt Nytår!
Det er en fin bluse og sikken en smuk mave. Tak for anmeldelsen af Yllet, jeg har kigget på det mange gange hos Sommerfuglen.
Karen Noe's Linea Hør er det bedste hørgarn, jeg har fundet.